Etapa I/1B: Pramen Lužnice – Weitra (přes Nebelstein)

Pramen Lužnice (© Andreas Österreicher)

Pramen Lužnice

Tato etapa vede z velké části rozsáhlými lesy, kudy dojdeme až na nejvyšší vrchol cesty - Nebelstein (1017 m) a ke stejnojmenné chatě. Na konci etapy procházíme malebným Gabrieliným údolím do cíle etapy – města Weitra. Trasa je dlouhá 27 km. Během trasy je samozřejmě několik možností přenocování.

Přístupová místa:

Autobus: Karlstift a Weitra

Trasa:

PRAMEN LUŽNICE – 2 km – KARLSTIFT – 8 km – EISENWERK – 4,5 km – NEBELSTEIN – 4 km – HOLZMÜHLE – 2,5 km – WULTSCHAU – 6 km – WEITRA

Popis trasy:

Popis trasy od PRAMENE LUŽNICE přes obec  KARLSTIFT až k rozcestí EISENWERK je uveden v etapě I/1A.

Pokračujeme na našem značení doleva a stoupáme nyní lesem a přes mýtiny. Přes malebné údolí Friedental (mýtina s domky) dojdeme k obci Althütten a po dalším strmém výstupu dorazíme na parkoviště, které patří k chatě Nebelstein. Zde stojí za povšimnutí veliký pravúhlý žulový balvan, který má na každé straně vytesané symboly každé dálkové cesty, která přes Nebelstein prochází. Po několika minutách stoupání dorazíme k chatě sekce Waldviertel ÖAV na Nebelstein ve výšce přesně 1000 m, kde můžeme opět načerpat síly. Když opustíme chatu, dojdeme na vrchol NEBELSTEIN (1017 m), na jehož vrcholu se nachází kříž, a můžeme si vychutnat nádherný výhled přes Harbach k Mandelsteinu a do jižních Čech. Vidět je až k cíli naší etapy – městečko Weitra a nad ním zámek. Při hezkém a jasném počasí je možno vidět i alpské vrcholy Ötscher a Schneeberg (pomůže nám dalekohled). Nebelstein je významným uzlem mnoha dálkových turistických cest. Protíná se tu 11 pěších dálkových tras. Dálkové trasy 607 Österreichischer Grenzlandweg (Cesta po rakouských hranicích), 630 Thayatalweg (Podyjská cesta) a 620 Kamptalseenweg zde mají svůj výchozí bod.

Opouštíme Nebelstein, pokračujeme podél chaty doleva z kopce dolů po značených trasách č. 105, 606, 607, 608, 620, 630 a u příjezdové cesty k parkovišti zabočíme doleva. Před loukou Filzwiese se dáme doleva a dorazíme ke kapličce u Sagberg. Vydáme-li se kolem kapličky doleva, dojdeme po několika zatáčkách k pensionu Nebelstein. Přejdeme silnici a potok Hirschenwiesbach a dojdeme k bývalému mlýnu HOLZMÜHLE (hostinec). Asi 1,5 km od hostince, přímo v obci Lauterbach, stojí za to navštívit Zahradu lidských práv (Garten der Menschenrechte). Polodrahokamy vlastní výroby lze mimo jiné vidět ve waldviertelské manufaktuře olovnatého skla, stejně jako v Lauterbachu.

U hostince Holzmühle máme možnost odbočit směrem na Harbach a Mandelstein (značení 607A). Po této trase dorazíme do lázeňského střediska Moorheilbad Harbach.

Naše trasa však vede doprava a následně opět zahybá doleva. Po chvíli přijdeme na silnici, po které budeme několik kilometrů pokračovat. Projdeme kolem sochy „Kamenná žena“, až dorazíme do WULTSCHAU. Městečkem Wultschau vede také trasa „Via Verde“, přeshraniční turistická a cyklistická stezka. Projdeme celou obcí, na začátku lesa sejdeme z asfaltové cesty, odbočíme vpravo a pokračujeme po cestě lesní. Jdeme dále skrz hustý les východním směrem a opět dojdeme k toku řeky Lužnice. Nacházíme se v malebném Gabrielině údolí, kde se obě trasy 1a a 1b opět sbíhají. Pokračujeme po proudu řeky směrem k městečku Weitra, přejdeme po mostě přes Lužnici a můžeme spatřit první domy. Dále půjdeme po staré pěšině nebo po schodech a dorazíme na náměstí města WEITRA.

Pramen Lužnice (© Andreas Österreicher)

Pramen Lužnice

Stierhüblteich (© Marktgemeinde Bad Großpertholz)

Stierhüblteich

Nebelstein a Mandelstein (© Waldviertel Tourismus - Reinhard Mandl)

Nebelstein a Mandelstein

Zahrada lidských práv (Garten der Menschenrechte, © Karl Wieninger)

Zahrada lidských práv (Garten der Menschenrechte)

Napište nám, jak se Vám vedení trasy líbilo, zda je vhodně značená, jestli popis obsahuje nějaké nepřesnosti, nebo na co jsme zapomněli. Za Váš komentář předem děkujeme.